S P L A T

S P L A T forum


You are not connected. Please login or register

Temaer

Vis foregående emne Vis næste emne Go down  Besked [Side 1 af 1]

1 Temaer on Tirs 26 jul 2011 - 22:12

Lundse


Gnom Svinehyrde
Regler for temaer.

Kampagnen har en række definerede temaer; nogle er åbenlyse fra starten, nogle finder vi undervejs, nogle hører til karaktererne og nogle er specielle for en given spilgang. Hver gang vi spiller, vil der være en pulje af tilgængelige Benny-tokens, som man kan få. Der vil være mellem 8 og 12 Bennies i puljen, i hvert fald i starten af spillet. Der er altså følgende typer Bennies, som vi kender forskel på via. deres farver:

  • Kampagne-bennies - de bredest definerede, og derfor nemmeste at få. De vil delvist skifte mellem hvert Akt.
  • Session-bennies - specielle for det vi spiller den aften. Noget mere specifikke og/eller svære at få i spil.
  • Karakter-bennies - bennies der passer til karaktererne. Kan kun samles op hvis den pågældende karakter er involveret.


Hver spiller med én Benny (istedet for de sædvanlige tre), og kan derudover samle yderligere op, ved at indgå i en scene der passer til et givent tema for kampagnen, den aftens spil eller ens karakter. En scene der involverer flere spillere (alle aktivt!) omkring et tema, kan sagtens skaffe flere Bennies ind til flere spillere - dog altid kun én til hver! Det er muligt at sætte en scene kun for andre spillere, ligesom forskellige spillere godt kan få forskellige farver bennies - hvis en scene behandler én karakters personlige tema, og samtidig engagerer en anden i en tema for den pågældende session. Det er ikke nødvendigt at ens karakter(er) gør noget bestemt i scenen, såsom at vinde eller løse den, men blot at ens karakter er involveret og/eller berørt. Alle temaer der er i spil for en given session kan samles ind af alle; men karakter-Bennies kan kun samles ind, hvis den pågældende karakter er involveret.

Den eneste grænse for hvor mange bennies man kan sidde med er, at man ikke kan have mere end én karakter-benny.

Hvis skålen er tom for bennies, og man gør sig fortjent til flere, får man istedet bonus XP.


Uddybning og eksempler.

Det er ikke muligt at få en benny for noget spillederen starter, men man kan spille videre på eller referere til det efterfølgende.

Hvis for eksempel spillederen introducerer en døende kvinde i vejkanten, kan spillerne ikke få bennies for at interagere med hende direkte - men hvis en spiller lader sig inspirere til at starte en samtale om hvorvidt hele menneskeracen er døende i vejkanten, udfra noget hun sagde eller gav dem, er det helt legitimt.

Et tema kan komme i spil internt i en person, eller åbent i spil.

Fortsætter vi eksemplet ovenfra, er det også helt ok, hvis en spiller blot fortæller om hvad vedkommende tænker og gruer over, mens de vandrer videre.

Behandling af et tema behøver ikke tage lang tid i spilverden, man skal tage tid i spillet. Man kan ikke få et tema hjem på en kort bemærkning, medmindre den er så pregnant med betydning, at vi kan tage et minuts pause og tænke over den.

Eksempelvis er det ikke nok at kaste en bemærkning om døden, og håbe de andre bider på den. Enten må man fælles gå i klinch med emnet, eller den enkelte kan blive stille og tænke ved sig selv, eller tale højt om de sorte tanker, selvom ingen tør svare.

Der er ingen skam i at misse en benny! Især i starten vil jeg være ret hård, ift. at uddele bennies - det er bedre på sigt, end hvis jeg skal til at "dial it back" ift. uddelingen, når i prøver at sætte et tema i spil. Til gengæld lover jeg at forsøg tæller positivt, ift. ens næste forsøg!
Det betyder også, at I ikke skal sige hvad i prøver på. Et host eller kig hen på bunken er rigeligt - hvis jeg ikke fanger hvad i prøver på selv, er det ikke nok. Derfor kan man også bare fortsætte - det vigtige er at temaerne får spiltid, så et forsøg kan meget ofte lykkes ved at give det tid nok. Hjælp gerne hinanden - på den måde øger i også chancen for at alle for del i benny'erne.


Temaer.

Karakterernes temaer er som bekendt:
  • Arvingen - Håbet Om Fremtiden: Arvingen er håb - kongeslægten og menneskenes race-hukommelse er ikke tabt.
  • Troldmanden - Den Tabte Civilisation: Troldmanden er den civilisation som næsten er tabt for evigt; det vi var og kan være, alt hvad der er storslået ved menneskeheden og som vi ikke må glemme og gå på kompromis med.
  • Herremanden - Accept Og overlevelse: Herremanden er pragmatisk, og forholdsvis omstillingsparat. Han vil tænke overlevelse, fremfor at nå tilbage til en given situation.
  • Den gamle soldat - Den Sidste Kamp: Soldaten står for to modstridende idéer; hans gamle instinkter siger at der skal slås hårdt mod hårdt, og rejses en hær for hævn og sikkerhed - men han er også træt af krig og måske ikke så sikker på det ville løse alle problemer. Men den militære virkelighed og nødvendigheder vil være gennemgående for hans karakter.


Kampagnens temaer er (i Akt I):
  • Naturen: Farlig, ukendt, ernæringskilde, ny og vild. En fjende eller en forudsætning? Under nogens kontrol, utænkende eller noget helt tredje?
  • Desperation: Fortvivlelse, hvor langt vi er faldet og hvad der nu er nødvendigt. Hvor langt skal vi gå? Er samfundet opløst og enhver for sig selv?
  • Døden: Racens udslettelse, katastrofen og det enorme tab. Hvad sker der med os, som mennesker? Hvordan vil jeg, og vi, dø?


Mulige temaer for de enkelte sessions er:
  • Mennesket er et dyr / Mennesket er nobelt.
  • Vi har behov for en stærk leder / Ingen er over loven.
  • En ærefuld død / Nobel og trodsig modstand.
  • Alt i balance / Kæmp for din side.
  • Hævn / Tilgivelse.
  • Alle kneb gælder / De gamle værdier.
  • Leder ved magt / Leder ved kærlighed.
  • Håbet om liv / Dødens sikkerhed.
  • Glæde i naturen og hverdagen / Den daglige kamp mod naturen.
  • Opsamle forråd og styrke / Leve i og nyde nuet.
  • Forfædrene som styrke / Fortiden som vores synd.
  • Loyalitet / Enhver for sig selv.
  • Det sidste farvel / Genforening.
  • Undertving naturen / Accepter det større end dig selv.
  • Give op og give slip / Kæmpe til det sidste.
  • Børn er håb / Erfaring er nødvendigt.
  • Vores mørkeste stund / Hvad er vi endt som?

Vis brugerens profil

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 1]

Permissions in this forum:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum