S P L A T

S P L A T forum

You are not connected. Please login or register

powerswords i infantry squads

Vis foregående emne Vis næste emne Go down  Besked [Side 1 af 1]

1 powerswords i infantry squads on Søn 11 apr 2010 - 0:04

Helge

Menneske Paladin/Troldmand
Anders stillede et spørgsmål omkring vigtigheden af powerweaps i mine to 20 mands squads, med attached commissar...

her er nogle udregninger:

med powerweaps mod armour 3+, toughness 4 (spacemarines):
charge og (ikke charge)
der er 36(18) almindelige angreb og 12(9) powerweap angreb.
der rammes 18(9) gange alm og 6(4.5) gange pow
der woundes 6(3) gange alm og 2(1.5) gange pow
der saves 4(2) alm og 0 pow
ialt 4(2.5) kills.

uniten koster 165, så den her en kill-cost på 41.25(66)

uden powerweaps mod armour 3+, toughness 4 (spacemarines):
48(27) alm angreb
24(13.5) hits
8(4.5) wounds
der saves 6.33(3)
ialt 2.64(1.5) kills

uniten koster 135, så den ender med en kill-cost på 51.1(90) pts.

med powerweaps mod armour 4+, toughness 3 (dire avengers, tau etc.):
36(18) alm angreb, 12(9) pow
18(9) alm hits, 6(4.5) pow
9(4.5) alm wounds, 3(2.25) pow
der saves 4.5(2.25) alm og 0 pow
ialt 7.5(4.5) kills

Kill-cost på 22(36.66) pts

uden powerweaps mod armour 4+, toughness 3 (dire avengers, tau etc.):
48(27) alm angreb
24(13.5) hits
12(6.75) wounds
6(3.38) saves
ialt 6(3.38) kills

Kill-cost på 22.5(40)

Med powerweaps mod armour 6+, toughness 4 (Orks):
36(18) alm angreb, 12(9) pow
18(9) alm hits, 6(4.5) pow
6(3) alm wounds, 2(1.5) pow
der saves 1(0.5) alm og 0 pow
ialt 7(4) kills

Kills-cost på 23.6(41.25)

uden powerweaps mod armour 6+, toughness 4 (Orks):
48(27) alm angreb
24(13.5) hits
8(4.5) wounds
1.33(0.77) saves
ialt 6.66(3.38) kills

Kill-cost på 20.3(40)

At se på udregningerne er det kun mod orkerne det kan svare sig ikke at have powerweaps... desuden bliver fordelen ved ikke at have dem niveleret ud (næsten) hvis man ikke charger, og det gør guarden sgu ikke så tit...

så jeg beholdt dæleme de der powerweaps præcis hvor de er Fighter

2 Re: powerswords i infantry squads on Søn 11 apr 2010 - 15:00

gakkedulla

Menneske Stimand
Der skal jo så også tages højde for at unit'en ikke dræber mariner hver tur, men tit og ofte bruger deres tur på at koste 165 istedet for 135.......

Vis brugerens profil

3 Re: powerswords i infantry squads on Søn 11 apr 2010 - 16:15

Janushedemann

Halv-elver Diplomat
Mod marinerne slår de vel heller ik lige først?

/J

Farlig som en Sule - Grådig som Sort-Pryglen!

You're a fucking choir boy compared to me! A CHOIR BOY!
Vis brugerens profil

4 Re: powerswords i infantry squads on Man 12 apr 2010 - 13:12

andbruu

Captain
Det handler slet ikke om kills. Sådan en 20-mands stubborn unit med Ld reroll, skal "bare" holde fjenden. Det kan de sagtens gøre uden at slå dræbe. hvis du vil melee den, skal du måske finde på noget andet end IG. Tre power weapons kan jo byttes til flere guards (hvis du kan finde lidt flere point), og så kan de holde bedre, og vil også lave flere kills by virtue of numbers.
Du kan også tage en extra wraithlord med, det er meget ølæg, og de bruger ikke heavy support eller koster point.

5 Re: powerswords i infantry squads on Man 12 apr 2010 - 16:49

Helge

men det gør det jo faktisk anders. altså handler om kills... ideen er ganske rigtigt, at de her units kan locke en anden unit i cc så længe som det er muligt. hvis det er 3 ture kan det faktisk have en hvis relevans idet at powerweaps gør unitten istand til muligvis at stoppe den anden unit helt (altså smadre den), sådan at en scoring unit ikke bare bliver udskudt, men faktisk annuleret. og hvis ikke den er annuleret er den sandsynligvis på en størrelse der er til at arbejde med bagefter...

desuden betyder de 3 powerweaps at visse units ikke har lyst til at engage med de her 20 guardsmen, f.eks. terms, mega-nobs og lignende...

det jeg kan få for de sammenlagte 60 point for de 2 units er meget lidt. feks 10 nye guardsmen, som jo sådan set ikke batter alverden uden extra gear eller options

6 Re: powerswords i infantry squads on Man 12 apr 2010 - 19:15

Janushedemann

Halv-elver Diplomat
Som Dullaen pointerede før, så er det også mange 'døde' point i de ture hvor de bare stener rundt og lave fuck-all, holding their dicks...
De 60 point er vel fáktisk næsten en halv Valkyrie?

Din udregner siger vel at de med PW slåt 1,5 extra wounds per tur cirkus... det er jo ikke fordi det batter det helt store.. tror det er lidt urealistisk at tro at det unit kan stoppe et andet unit helt... Som BC sagde, så er unit'ets ide vel at at holde fjenden hen og locke dem, og måske også kaste lidt cover af sig mens de er i gang..

Men når det så er sagt, så tror jeg altså ikke de klipper det helt store over bare fordi de har fået pw.. De er selvfølgelig lidt mere træls mod små elite units Terms/M nobs.. meeeeen det er sgu også en fin lille extra stak point der bliver kastet efter dem...Sejere er de heller ikke i nærkamp...De skal ikke banke, men være trælse og holde..

/Janus

Vis brugerens profil

7 Re: powerswords i infantry squads on Man 12 apr 2010 - 23:26

Helge

yeah, det er rigtigt de skal locke og holde, men det er slet ikke så slemt hvis de tager noget/nogen med sig.... derved bliver det låste ikke bare låst i et par runder, men måske enten smadret, ellr reduceret så meget at det er manageable bagefter...

de er knap en halv valkyrie værd, men en halv valkyrie smadre nul ting... kunne godt smide 10 extra guards ud, men det villle være det samme, så så kan jeg ligesågodt beholde mine powerswords...

8 Re: powerswords i infantry squads on Tirs 13 apr 2010 - 8:11

gakkedulla

Menneske Stimand
termies er et ok eksempel på en unit der ikke har lyst til at slå de drenge. Men ikke meganobs. De er kolde da de har 2 wounds og er væsentligt bistrere i cc end termies.

Vis brugerens profil

9 Re: powerswords i infantry squads on Tirs 13 apr 2010 - 11:37

Janushedemann

Halv-elver Diplomat
Jeg kan bare stadigvæk ikke se hvilke units, måske ud over terms, der ikke trækker dine 20 små mænd med tilbehør et nyt røvhuld?

Nu har jeg generelt en mere akademisk/teoretisk indgang til spillet end praktisk (indtil videre, hvilket jeg håber at få ændret meget så snart min tid igen flyder som mælk og honning) så jeg skal ikke kaste mig alt for meget ind i den her diskussion..

Men hvis det er mod mariner som charger dig, så flår de da de gutter rundt, men ild som start og nær-færg bagefter...

/J

Vis brugerens profil

10 Re: powerswords i infantry squads on Tirs 13 apr 2010 - 13:55

Helge

10 mariner der charger laver omkring 30 attacks, rammer 20 og wounder 12-13 hvoraf jeg saver 2. dvs omkring 10 kills.
hvorefter jeg har et rul på 9 med reroll for at blive i kampen.
runden efter har de omkring 20 angreb, rammer 12-13 og wounder en 8 stykker, hvorefter der så dør en 6-7 stykker.
igen har jeg et rul på en 9'er med et reroll for at blive i kampen...

forskellen er her på 18 powerweapon attacks fordelt over 2 runder og en forskel på 1.3 kills (uden power weapons) og 3.5 kills (med powerweapons) altså skal jeg deale med 9 eller 6 mariner når unitten har holdt dem hen et stykker tid og er blevet baldret. det er vel værd at bemærke at i den ovenstående udregning bliver det så marinerne, hvorefter de wiper mine guardsmen, consolidater, men står frisk til en gang skydning, så der er der ret stor forskel på om der er 9 eller 6, hvis de altså er scoring choice...

11 Re: powerswords i infantry squads on Tirs 13 apr 2010 - 13:59

andbruu

Captain
Der hvor de måske skal bruge deres point er på 1-3 melta bombs. bare en melta bomb, gør at de fleste vehicles ikke vil tankchock'e dem, og tyve mand kan sad'me lave en blokade. med 3 melta bombs har de også et fint bud mod vehicels der har bevæget sig under 6", men så er der jo også lige blevet brugt 15 point.

Hvis du ikke har Straken med, kan jeg ikke se at PW er en berettigelse i en take-all-cummers liste. Med Straken og en præst, så er det jo en helt anden historie.

Det kunne måske også være interessant at betragte hvor mange % flere kills der bliver lavet med/uden PW. Er det ret mange flere???
Nå jeg har ikke mere pause, så den udregning må vente.

12 Re: powerswords i infantry squads on Tirs 13 apr 2010 - 14:03

Helge

i min hær har de sgu begge dele du, både bomber og powerswords:)

13 Re: powerswords i infantry squads on Tirs 13 apr 2010 - 15:34

Janushedemann

Halv-elver Diplomat
Men mon ikke de mariner lige ville skyde en gang eller to inden de vælter frem i charge?
Og der er sikkert og et pw i det unit, selvom det selvfølgelig ikke gør den helt store forskel..

/Janus

Vis brugerens profil

14 Re: powerswords i infantry squads on Tirs 13 apr 2010 - 16:56

Helge

hehe, nu er vi jo så kommet ud i noget være noget, for så kunne det jo også være at der lige var en leman russ der havde skudt marinerne inden, så der kun var 4 tilbage, eller at guarden var blevet slæbt gennem en eller anden mølle inden inden charge... det kan man ikke rigtigt bruge til noget umiddelbart, for så bliver hele situationen meget, meget tilfældig.

men jeg sidder da i øjeblikket og prøver at se hvad jeg eventuelt ellers ville kunne få for mine 60 pts, og går nok enten med 5 roughriders eller 5 ratling snipers, hvis det endelig skal være...

15 Re: powerswords i infantry squads on Ons 14 apr 2010 - 12:15

Janushedemann

Halv-elver Diplomat
Er det så ik lidt sjovere med 5 Riders ?

/J

Vis brugerens profil

16 Re: powerswords i infantry squads on Ons 14 apr 2010 - 13:08

andbruu

Captain
Dont bring horses to a tank battle

17 Re: powerswords i infantry squads on Ons 14 apr 2010 - 13:23

Helge

hehe Anders, det er altså omvendt, det er der bare ingen der har regnet ud endnu... ALLE 40k slag er cavalry-battles, der er bare for mange tanks med til at man kan se dem clown !

jo endten skal det være riders, eller en enkelt sentinel eller 2 hvis jeg lige kan finde et extra par point... men jeg er stadig ikke helt sikker på at de skal aflives...

18 Re: powerswords i infantry squads on Ons 14 apr 2010 - 13:32

Janushedemann

Halv-elver Diplomat
Det styrer du bare selv... jeg tror ikke umiddelbart jeg er særligt bange for dine Power swords...

/Janus

Vis brugerens profil

19 Re: powerswords i infantry squads on Ons 14 apr 2010 - 13:58

princelarming

Barbar Barber
I say, keep the powerswords...

Om ikke andet, så bare for at prikke lidt til myten om at Guarden aldrig slår nogen ihjel i CC...

(they might still not kill anything, but at least they tried...)

Det er også en fed flavour!

20 Re: powerswords i infantry squads on Ons 14 apr 2010 - 14:01

Janushedemann

Halv-elver Diplomat
Jo jo, det er da sjov flavour... men også en lidt dyr smag, alle kaviar til grønlændere... ellers så ved jeg det ikke...

Hvis man ville lege CC, skulle man måske (Som BC vidst også sagde før) lege med Priests og måske ham der den stærke med armen Smile

/J

Vis brugerens profil

21 Re: powerswords i infantry squads on Ons 14 apr 2010 - 14:15

Helge

priests duer kun hvis man charger, og det er ikke lige det guarden er kendt for med mindre man laver 2 waves, hvor den første soaker angrebet og ikke har powerswords, hvorefter den anden wave med præst og powerswords charger ind og prøver at cleare den anden unit, men så skal man pludselig til at have 2 units til at lege med det, og så bliver det en hel del dyrere...

22 Re: powerswords i infantry squads on Ons 14 apr 2010 - 14:17

Janushedemann

Halv-elver Diplomat
Ja selvfølgelig, men så ville det vel også være et team for hæren, altså CC minded...

Men det var jo ikke din ide, derimod var skjold/holde fast i modstanderen din ide ?
Hvor vi er tilbage til det jeg sagde, smid de våben væk og køb dig nogle Pru-Heste i stedet Smile

/J

Vis brugerens profil

Sponsored content

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 1]