S P L A T

S P L A T forum

You are not connected. Please login or register

IG Vets of Stormtroopers?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down  Besked [Side 1 af 1]

1 IG Vets of Stormtroopers? on Søn 21 feb 2010 - 20:55

Helge

Menneske Paladin/Troldmand
efter min nyligt overståede kamp mod Gakke hvor Garden hev en draw hjem, efter en 7 turs war of attrition mod Dødsvingen fik jeg den indskydelse at jeg istedet for at bruge mine veterans som et one-trick-unit, der tager på kamikaze mission med deres 3 twin-linked meltaguns og parkerer den nærmeste Landraider i svinget, hvorefter de kradser af, og det var så de 165 points. når jeg nu spiller med en demoslisher med 2 multi-meltas og en lascannon for uden en manticore og en vendetta, var det måske bedre med en anti-heavy infantry unit. det er mit ræsonnement.

derfor falder kikkerten hurtigt på stormtrooperne med deres AP3 karabiner og mulighed for 2 plasmaguns og en plasmapistol, for ikke at snakke om deres 4+ save, der gør dem meget sejere end den average Guardsmen i forhold til marinernes bolters... de koster bare, og er ikke troops, så de kan ikke score objektives... (prisen for 10 Stormtroopers med 2 plasmaguns og 1 plasmapistol er 205 pts) hvis de skyder på et tac-squad marines inflicter de 2.7 kills for plasma guns + pistol og 3 kills for karabinerne der resultere i 5.7 kill og en kill/point ratio på 36 points. (pointcost i uniten per kill)

hvis man istedet udstyrer en unit veterans til samme opgave kan de få 3 plasmaguns og en plasmapistol. de har dog ikke nogle smarte karabiner, men er troops og kan derfor score objektives. de kan desuden udstyres med carapace armour. så de bliver lige så toughe som stormtrooperne. et fuldt udstyret squad med 3 plasmaguns og 1 plasmapistol koster 155. hvis de skyder på et tac-squad marines inflicter de 3.8 kills for plasma weapons og 0.9 kills for lasguns. det er en total på 4.7 kill og en kill/point ratio på 33 points. (pointcost i uniten per kill)

konklusionen må være at eftersom veterans er billigere og er troops er de det oplagte valg, da man samtidig for mere valuta for pointene og samtidig skal bruge en mindre del af hærens samlede points til den specifikke opgave... det man altså betaler mere for er Deep Strike og Special Operations der giver stormtrooperne henholdsvist reroll på deepstrike eller scout and move through cover eller infiltrate and pinning på første skud...

hvad mener i er det her helt galimatias eller hvordan?

er det fornuftigt at udskifte en kamikaze unit med en heavy-armour-smadre unit? er det god mening at bruge vets istedet for stormtroopers når man misser deep strike og special operations til fordel for en scoring unit?

PS: og hvis man udregner forskellen i forhold til Terminators (wink-wink Gakke) er veteranerne helt absurd gode Smile

Vis brugerens profil

2 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Man 22 feb 2010 - 14:57

R-kølle

Menneske Svaneridder
Hvis du kan få et troopchoice som er næsten lige så gode til det du vil have dem til som dit elitechoice ser jeg ikke nogen grund til at vakle i valget. i 2/3 af missionerne er troops utroligt vigtige så go for it girlfriend.

R-Kølle

Vis brugerens profil

3 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Man 22 feb 2010 - 22:23

andbruu

Captain
.I'm all for the idea!!! Færre meltaer og kortere rækkevidde med dit antitank er vejen frem. Så får mine landraiders en runde mere at køre frem i før de parkerer. cheers
Hej det er mig jeg er iøvrigt Yde

4 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Man 22 feb 2010 - 22:49

Helge

der er jo ikke kortere rækkevidde på mit anti-tank, der er bare en omprioritering i det. istedet for at smadre landraideren med mine meltaguns lader jeg nu manticoren, demolisheren og vendettaen gøre det, og så for det squad som før smadrede landraideren lov til at smadre det der er inden i den nu istedet. det er i bund og grund kun en omstrukturering, men jeg mener at der er bedre point sammenhæng ved at gøre det på den her måde.

The Emperor is a state of mind, man!

Vis brugerens profil

5 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Tirs 23 feb 2010 - 15:11

gakkedulla

Menneske Stimand
Manticore og vendetta er ok mod land raideren, men de skal være ret heldige for at køre ham ned på en tur. Hvis du skal bruge demolisheren til det skal den tæt på. Det er den ikke før land raideren har udspillet sin rolle som transport. Ikke dermed være sagt at der ikke på det tidspunkt er god mening i at slå den ihjel, men da har den leveret sin cargo.

Dit suicide squad er måske ikke lige det jeg ville pille ud af hæren, men hvad koster ham karakteren til dem? Jeg ved han gør dem twin linked, men hvis han koster eksempelvis 50 point er det totalt overprized. De har da 4 i bs ikke? er det tilfældet rammer de 2 af deres 3 skud for det meste alligevel. At give en formue for at sikre deres chance for hit er overkill imo.

Men prøv det da - guderne skal vide at jeg ville ryste mine seler over når du stillede 7 mobile plasma skud på banen. Inden du kører over the roof over dem skal du dog vide at lægen virker på dem og at characters jo kan soake dem uden at blive instant killed - så de er bedst mod de små almindelige termie squads.

Vis brugerens profil

6 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Tirs 23 feb 2010 - 16:38

Helge

@ gakke: nu var plasma-vets ikke kun tiltænkt dig, men som en unit der kunne knække de fleste Meq units, at de så samtidig er seje mod terminators er en bonus:)

har også regnet bastonne ud af unitten, men vil egentlig gerne have en extra unit, som kan ligge noget seriøs fire-support, tænkte på stormtroopers, men vets kan skyde bedre point/kill wise og er derfor bedre til det... det er ikke umuligt at jeg vil bytte mine penal legionaires ud med et firesupport-squad, eller noget lignende - de har ikke imponeret må jeg indrømme...

umiddelbart kan jeg bytte bastone og penal legionaries ud med et squad med carapace armour og 2 plasmaguns + plasma pistols... så jeg skal bare lige finde de 15 points til den sidste plasmagun, og give dem transporten fra mit platoon command og så er den ged jo barberet....

Vis brugerens profil

7 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 9:57

andbruu

Captain
@gakke: Er du helt sikker på at din læge virker mod ap hits? Jeg har ikke læst dine regler for lægen, men da Ralle brugte lægen i de gamle marine squads, gav han lov til at et failed armour save blev passed. Da armour saves ikke bliver taget mod ap hits, er der ikke noget der bliver failed, og derfor ikke noget der bliver auto-passed. Det er selvfølgelig lang tid siden - så jeg kan tage fejl, eller dine regler kan være med en anden ordlyd.

@helge: Skift til plasma, det er helt sikkert bomben - så kan franksmanden også ryge en tur. Fangerne på fortet er heller ikke en unit der kan lave noget virkelig briz, da de uanset special rules stadig er mennesker, og koster for meget.
Et fire support med 3 missile launcher vil give dig noget anti-tank tilbage fra melta-byt-til-plasma, dog ikke mod landraiders.
Jeg må give dulle ret i at dine chancer for at tage LR ud inden den har kørt op, er rimlig lav, men i hvilken runde plejer de franske melta-boys at lave deres show. Mit bud er tur 3, hvis du altså ikke lige vil sælge både dem, og deres fly.

Hvis du vil prøve noget helt nyt support, så syntes jeg du skal prøve ratlings. Jeg har haft fin erfaring med mine BS 3 scouts. Dine er billigere, rammer bedre, er født med scout, og er grimme.

8 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 10:26

Helge

hørt hørt!

Ratlings har blot det store problem at de har toughness 2...altså t-o = 2. Bolters wounders altså de her drenge på en 2'er....så er de rimeligt nipsede at tage ud, også med et 3+ coversave, men det er ikke umuligt de skal prøves...

umiddelbart ser min liste således ud:

straken og hans CS i en chimera

vets med 3 plasmaguns og 1 plasmapistol i en chimera

vets med 3 meltaguns i en vendetta

2 x 20 guardsmen med commissar, 3 powerweapons og 2 melta bombs per squad

platoon command squad

manticore

demolisher med multi-melta og lascannon

2 hydra'er

7 roughriders (som Anders synes er noller og Gakke synes er vilde)

Vis brugerens profil

9 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 10:46

R-kølle

Menneske Svaneridder
Jeg synes også vi skal blande det der fantasy udenom vores 40K, men det er jo bare min mening. På den anden side er de lidt ligesom mine cykler, med undtagelse af at de er one-shot, og mine cykler er jo for vilde.

Vis brugerens profil

10 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 13:47

Helge

hehe, vi husker også lige at mine Rough-Riders koster 75 points...

det er den billigste counter-charge unit ever, og den sejeste til prisen:)

Vis brugerens profil

11 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 16:09

gakkedulla

Menneske Stimand
@anders: Apo'en gør at de må ignorere "a failed save of any sort", det må bare ikke være et nærkampsangreb der ignorerer armour, eller et attack der causer instant death. Desuden må apothecary ikke være locked i combat. Men plasma wounds må han altså gerne bruges mod.

Vis brugerens profil

12 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 16:13

gakkedulla

Menneske Stimand
Og..... ratlings er bare the neeeewww BACON!!!!! - dem skal du have man - i've been sayin' it - i've been sayin' it for 10 damn years... ain't i been sayin' it ... mi.. mi ...MIGUEL!?

Vis brugerens profil

13 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 16:35

princelarming

Barbar Barber
"you've been sayin' it!"

Vis brugerens profil

14 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 17:29

Helge

er et save der ikke rulles pga. AP per definition et failed save eller er det der bare ikke?

synes måske den er lidt tynd hvis det går ind under et failed save, efter som ideen med at der ikke længere er modifications til saves er at der netop er et save eller ikke...

Vis brugerens profil

15 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 17:43

gakkedulla

Menneske Stimand
det er naturligvis hans failede invul man ignorerer

Vis brugerens profil

16 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 17:50

Helge

ahh right, hvis ordlyden er "a failed save of any sort" er det cool nok Smile

Vis brugerens profil

17 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 18:40

Helge

et eller andet sted, nu jeg lige sad og stenede over det var det da også lidt nederen hvis en apothecary to 45 pts terminators ikke var lidt sejere end den samme til 16 points tac-marines...

Vis brugerens profil

18 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 18:52

gakkedulla

Menneske Stimand
den jeg kan få til tacs gør præcis det samme.... men jeg er da enig - ham til terminators er også dyrere. Faktisk anser jeg ikke ham til terminators for at være ret god. Mange ting man skyder terminators med har alligevel styrke 8+ og han virker ikke i close combat. Han skal være i samme unit som flaget, der giver ekstra angreb, og de vil ofte køre rundt i raideren. Han er et must hvis det er en foot slogger unit, men til 73 point er han nu både købt og betalt synes jeg.

Vis brugerens profil

19 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 20:36

andbruu

Captain
Oh hans failed invul... ok man. det var derfor det aldrig blev aktuelt med ralles SM

20 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 20:42

Helge

han gør vel ikke helt det samme, eftersom tac-marines ikke har et invul save han kan pass... eller hvad?

Vis brugerens profil

21 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 21:20

gakkedulla

Menneske Stimand
Hvis marinen for eksempel var i cover ville han også kunne ignorere det save. I praksis gør de ikke helt det samme nej, men det er det samme stykke wargear. Eller sagt med andre ord - de følger den samme regel. Marinen har bare ikke et invul, men som sagt ville han kunne ignorere et failed cover save hvis han havde sådan et. Eller et pølsesave bestoved upon him by the pølse-god of destruction - økse Orc with axe

Vis brugerens profil

22 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 21:29

Helge

hehe ja man kan sgu nok sige en masse om ham her apotekeren, men han er og blir en fluff-fadæse, der kun kan redde hans drenge fra plasma-guns (hvis de altså ikke var terminators) hvis de stod bag en busk.... men ideen er vel også at sådan fungere han kun for de gamle dexer, ikke sandt? den nye giver feel no pain ligesom gardens eller hvem?

Vis brugerens profil

23 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 21:32

gakkedulla

Menneske Stimand
yas... og sikke et billede jeg fik der Smile

Vis brugerens profil

24 Re: IG Vets of Stormtroopers? on Ons 24 feb 2010 - 21:34

gakkedulla

Menneske Stimand
så blev det lidt mindre - og mere brugervenligt Smile

Vis brugerens profil

Sponsored content